Yang Benar : Manisnya Cinta..


*Dalam bas dalam perjalanan ke kuala lumpur.

Aku ralit membaca buku untuk diisi masanya didalam bas supaya tidak merasa bosan. Tiba disatu perhentian, sepasang suami isteri yang sudah separuh abad umurnya menaiki bas dengan seorang anak gadisnya yang mengikut dibelakang. Emaknya menyuruh anak gadisnya duduk di kerusi dibelakang dan si ayah pula duduk disebelah kerusi si emaknya. Aku menyambung lagi dengan membaca buku sambil bas bergerak membelah jalanraya untuk menuju ke kuala lumpur. Sesekali, aku terpandang akan sepasang suami isteri ini yang duduk betul-betul dibarisan kerusi aku. Si ayah nampak tenang dan si ibu pula nampak senang. Aku sempat menjeling, melihat aksi mereka, tangan si ayah dirangkulkan oleh si ibu diatas pehanya sambil dipegang erat oleh si ibu. Aku tersenyum gembira, merasa diri ini sungguh bahagia, Allahuakbar, Ya Allah, manisnya cinta sang suami dan isterinya itu sampaikan aku boleh merasai nikmat kasih sayang mereka. Dunia aku tiba-tiba berbunga mekar dengan melihat kemesraan mereka. Aku tersenyum sambil mendoakan mereka akan berbahagia hingga ke akhirat dan untuk selama-lamanya. Sudah terbukti, betapa manisnya cinta itu, sampai aku, sang pemerhati dapat merasai nikmat itu, menumpang sekali kenikmatan mereka yang harapnya berkekalan. Amin…


p/s : ini barulah manisnya cinta, bukan seperti dalam wayang yang diada-adakan.. J

Comments

Popular Posts