Sahabat dan Seketul Belian..


Sudah banyak karya atau buku yang menceritakan tenteng manisnya persahabatan, terlalu banyak kisah yang menunjukkan keakraban ber’saing’ (loghat klate), tapi kita tak dapat rasa pun semua tu dengan hanya membaca atau melihat, kita mestii merasai atau mengalaminya sendiri,

Kenapa aku ibaratkan sahabat ini umpama berlian? Sebab berlian adalah barang yang berharga dan bernilai, mahal untuk dijual dan susah untuk dicari dan dimiliki, malah tak melebih jika aku cakap hubungan persahabatan ini lebih bernilai dari belian atau apa-apa barang dalam dunia sekalipun, kecuali Allah dan kaum keluarga. Sahabat juga ibarat cahaya dalam gelap, yang membantu kita melihat dalam gelap dan berjalan mengharungi gelap tanpa melanggar mana-mana dinding atau tersepak mana-mana batu. Aku suka memetik ayat ini, ‘sahabat yang baik adalah sahabat yang mengingatkan kita kepada Allah S.W.T. hebat bukan hubungan persahabatan ini, malah Nabi kita Nabi Muhammad sendiri pun amat menyayangi sahabat beliau. Mereka sama-sama berperang melawan musuh Allah S.W.T. dan lihatlah ganjarannya, syurga yang menanti mereka disebabkan hubungan mereka dibina atas nama Allah bukan atas kepentingan peribadi.


Berkawan baiklah kita dengan sahabat-sahabat kita sama-sama menjaga antara satu sama lain, insyaAllah, syurga menanti untuk sama-sama kita berpimpin tangan dengan para sahabat kita untuk memasuki syurga ilahi. 

Assalamualaikum..

Comments

Popular Posts