Selamat Pagi Kenangan Lalu


Lepas subuh pagi ini, aku tak lelapkan mata aku untuk terus bermanja diatas tilam empuk kolej, typical aku pada waktu pagi adalah bangun dan duduk bertenggek diluar beranda dan lihat gelagat manusia dari atas beranda. Seronok tengok kereta beratur keluar dari perumahan townhouse untuk pergi ke tempat kerja, lori mula start enjin untuk menghantar barang, pak cik yang jual nasi lemak depan kolej pun mula buka kedai untuk cari rezeki. Tapi perkara wajib untuk aku setiap hari adalah tengok langit dan awan, aku tak tahu aku lebih suka alam dari susuk tubuh manusia *bajet poyo kan, tapi itulah tengok awan sambil lihat burung terbang pagi dengan anak bini cari sesuap nasi mungkin lebih indah dari berdepan dan bercakap dengan manusia yang kononnya kawan tapi bermuka belakang, (aku tak maksudkan sesiapa tapi manusiakan, tahu jelah).


Aku tunduk tengok ke blok bawah, aku lihat mak cik cleaner kolej sedang menyapu sampah depan blok aku. Tiba-tiba aku teringat seorang mak cik kat tempat kerja aku dulu, Mak Nab nama dia, seorang mak cik tua berusia dalam 50an dan masih rajin bekerja untuk sara diri, teringat jugak masa bekerja dulu, ada je benda dia nak bagitahu aku, bercerita dengan aku perihal anak cucu dia, dan aku pula, hanya mendengar setia. Walau waktu dia sibuk sekali pun, tapi dia masih lagi sempat bertegur sepatah dua dengan senyuman terlekat di bibir. Aku doakan Mak Nab sentiasa sihat dan dimurahkan rezeki selalu, dan dipermudahkan segala urusan olehNYA amin. :) 

Comments

Popular Posts